Zorg hoeft niet minder en ‘kan een 10 blijven’

Publicatiedatum: 30 augustus 2023

Vertrekkend directeur Patiëntenfederatie deelt zeven kansen Te weinig personeel en te hoge kosten. Daar kampt de zorg mee. Dianda Veldman, vertrekkend directeur van Patiëntenfederatie Nederland, is optimistisch, maar dan moet er snel iets gebeuren. Ze ziet zeven kansen om goede zorg te behouden.

In de acht jaar dat Dianda Veldman (65) directeur van Patiëntenfederatie Nederland was, hoorde ze veel verhalen die haar wenkbrauwen deden fronsen. Een verdenking van kanker, waarbij patiënten allerlei onderzoeken krijgen, maar vervolgens wekenlang in spanning op de uitslag moeten wachten. ,,Soms hebben medici te weinig oog voor wat hun beslissingen met patiënten doen”, merkt ze op.

Veldman heeft vandaag haar laatste werkdag bij Patiëntenfederatie Nederland en gaat dan met pensioen. De directeur vertrekt op een moment dat de druk op de zorg groot is.Voor patiënten is het lastiger om een afspraak bij de huisarts te krijgen, ze moeten vaak langer wachten op een operatie of krijgen thuis minder uren hulp, omdat er te weinig personeel is. En als de voorspellingen uitkomen, wordt het er niet beter op. Toch is Veldman optimistisch. ,,Ga nou eerst maar eens kijken wat je met de bestaande middelen anders kunt doen. Het is niet nodig om van een 10 naar een 7 te gaan, onze zorg kan gewoon een 10 blijven. Maar dan wel een andere 10.”