Publicatiedatum: 7 november 2023
“De anonieme recensies op Zorgkaart(Nederland) geven ons zorgverleners een onveilig gevoel,” stelt huisarts Rinske van de Goor vorige week in haar wekelijkse column in de Volkskrant.Zonder zich met haar zorgen ooit direct bij ons gemeld te hebben,veegt ze redelijk hard de vloer aan met de werkwijze en functie van ons platform. De column van Van de Goor staat niet op zichzelf.Eens in de zoveel tijd ventileren huisartsen, specialisten of andere vertegenwoordigers van zorgaanbieders in de krant of op socialmedia hun zorgen over het platform. Die zorgen willen wij graag wegnemen. Maar hun eenzijdige en soms ook onjuiste belichting van ons platform, verdient ook enige nuance en toelichting van uit het perspectief van patiënten.
Als Patiëntenfederatie hameren wij er al jaren op dat gegevens over uitkomsten, kenmerken en kwaliteit van zorg in Nederland inzichtelijk moeten zijn voor patiënten, zodat zij een onderbouwde keuze kunnen maken voor een passende zorgverlener en behandeling. Helaas is het tot op de dag van vandaag voor patiënten nog nauwelijks te achterhalen welke zorgaanbieder in Nederland goed is, welke niet en wát er dan precies wel of niet goed aan die zorgaanbieder is. We weten namelijk dat er in de praktijk grote verschillen zijn. Niet alleen in uitkomsten van zorg,maar ook in andere kenmerken, bijvoorbeeld de manier waarop patiënten bejegend worden door hun zorgverlener.
Bron: Academie Nieuwe Zorg