Publicatiedatum: 4 november 2024
Hoewel technologie het potentieel heeft om een revolutie teweeg te brengen in de gezondheidszorg, is het slechts zo waardevol als het vertrouwen dat het creëert – concludeerden experts op de World Health Summit 2024 (13-15 oktober, Berlijn). Een samenvatting van de paneldiscussie ‘Navigating Trust in Healthcare: Human Connection in the Digital Age.’
Instabiel vertrouwen in stormachtige tijden
Digitale zorgstransformatie – noodzakelijk om de huidige uitdagingen in de gezondheidszorg aan te pakken – overlapt met geopolitieke en sociale spanningen, economische onrust, onzekerheid in verband met de opkomst van kunstmatige intelligentie en het algehele afnemende vertrouwen van het publiek in wetenschappelijke instellingen.
Sommigen hopen dat digitale zorg de gamechanger is die de gezondheidszorg democratiseert. Tegelijkertijd zijn sommigen sceptisch en halen het voorbeeld van de sociale media aan, die ook bedoeld waren om mensen samen te brengen, maar hebben geleid tot de polarisatie van de samenleving en de afbraak van vertrouwen.
“Gezondheid beweegt met de snelheid van vertrouwen” – Dr. Karen DeSalvo, Chief Health Officer bij Google, benadrukte het belang van vertrouwen als factor voor de toepassing van technologie in de gezondheidszorg. “AI kan ongelijkheden in stand houden als het niet zorgvuldig wordt beheerd en toegepast.” De risico’s moeten ons er echter niet van weerhouden om digitale zorg te gebruiken om de toegankelijkheid te verbeteren, ongelijkheden te verminderen en patiënten en zorgverleners meer macht te geven. Wat we moeten doen is technologie zorgvuldig implementeren en beheren.
AI kan veel, maar dat hoeft nog niet
Dr. Alain Labrique, directeur van Digital Health & Innovation bij de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), zei dat AI een krachtig hulpmiddel is dat strikt toezicht vereist om de veiligheid, eerlijkheid en rechtvaardigheid te waarborgen. De WHO ziet het grote potentieel van AI om de gezondheidszorg te verbeteren door tekorten aan arbeidskrachten op te vullen en middelen optimaal te gebruiken. Maar omdat de technologie zich snel ontwikkelt, hebben veel landen moeite om de noodzakelijke regels en infrastructuur voor een effectief gebruik van AI bij te houden.
Bron: ICT & Health