Ziekenhuizen vrezen voor hun toekomst als zij de SEH moeten sluiten

Publicatiedatum: 8 november 2022

Ziekenhuizen maken zich zorgen over het plan van minister Kuipers van Volksgezondheid om de acute zorg op bepaalde plekken te concentreren, zo bericht BNR Nieuwsradio. ‘De inkt van het Integraal Zorgakkoord was nog niet droog of er lag al een beleidsbrief van zestig kantjes op ons bureau’, zegt voorzitter Ad Melkert van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen.

Het Integraal Zorgakkoord moet de zorg toegankelijk houden voor iedereen, maar dat gaat volgens Melkert met dit plan niet lukken. ‘Wij denken dat Kuipers de zaken omdraait en voorbijgaat aan de consequenties van sluiting van de spoedeisende hulp’, zegt Melkert. ‘De spoedeisende hulp heeft een kernfunctie voor een ziekenhuis. Haal je die SEH weg, dan loopt het ziekenhuis een risico op sluiting.

Bron: Academie Nieuwe Zorg