Wie gaan de stijgende zorgkosten betalen?

Publicatiedatum: 13 oktober 2023

MARCEL LEVI
Tot de jaarlijkse rituelen in de gezondheidszorg behoort het bekendmaken van de zorgpremie voor komend jaar. En wat een opwinding dit keer: er komt 11,50 euro per maand bij, een stijging van 8 procent. Wel een beetje opgeklopte opwinding, want hoe denk je anders een cao-loonstijging van 10 procent voor zorgmedewerkers te betalen?

En die 8 procent valt niet echt uit de toon bij de 15 procent duurdere boodschappen, om over de gestegen benzineprijzen nog maar te zwijgen.

Het is interessant om eens goed te kijken waar onze zorgkosten eigenlijk van betaald worden. In totaal gaat het om een jaarlijkse pot van ruim 100 miljard euro. Iedereen van 18 jaar en ouder moet zorgpremie betalen. Daardoor zijn er een kleine 14 miljoen betalende verzekerden. Bij een premie van 135 euro per maand levert dat ongeveer 22 miljard euro op. De premies die we de zorgverzekeraars betalen, dekken daarmee minder dan een kwart van de zorgkosten.