Weinig verbetering bij pgo’s: gegevens ophalen mislukt in bijna helft gevallen

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 16 september 2024

De gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van een persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo) is het afgelopen jaar weinig verbeterd. Uit een jaarlijkse meting blijkt dat het een ruime meerderheid lukt een account aan te maken en in te loggen, maar gegevens van de huisarts of het ziekenhuis ophalen mislukt in bijna de helft van de gevallen.

Volgens het programma PGO on Air van Patiëntenfederatie Nederland levert het jaarlijkse gebruikersonderzoek representatieve resultaten voor de Nederlandse bevolking op. De uitkomsten zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar. Een account aanmaken lukt de meeste mensen (92 procent), net als inloggen (90 procent). In bijna de helft van de gevallen loopt het spaak bij het ophalen van gegevens. Gegevens van de huisarts ophalen lukt in 60 procent van de gevallen, bij gegevens van het ziekenhuis is dat 53 procent.

Tussen de verschillende pgo-aanbieders zitten duidelijke verschillen. Zo slagen gebruikers van Drimpy er in respectievelijk 17 procent en 22 procent van de gevallen in om gegevens op te halen, een negatieve uitschieter.

Bron: Skipr