Publicatiedatum: Onbekend
Patiënten inzetten, ook wel patiëntenparticipatie genoemd, is essentieel voor het optimaliseren van de zorg. Het perspectief van patiënten opent ogen en geeft richting aan onderzoek en productontwikkeling. Door patiënten te betrekken kan het zorgaanbod continu verbeterd worden.
Maar, wat houdt participatie binnen de zorg in en hoe gaat dit in z’n werk? En hoe kun je patiënten het beste inzetten? In dit artikel lees je hoe je patiëntenparticipatie kan inzetten in jouw organisatie.
Wat houdt patiëntenparticipatie in?
Patiëntenparticipatie, of cliëntparticipatie, is het inzetten van ervaringen van patiënten of cliënten en/of hun naasten bij onderzoek, beleid, innovatie of kwaliteit van zorg. Hiermee zet je de deskundigheid van patiënten centraal. Zij staan als patiënt het dichtst bij de zorg en weten precies waar nog ruimte ligt voor verbetering. Zo kun je de relevantie van je product of initiatief te verhogen of de kwaliteit ervan verbeteren.
Regelmatig wordt het vergeten om de gebruiker centraal te zetten in de zorg. Zo komt het wel eens voor dat een product of dienst niet geschikt is voor een patiënt, cliënt, of zorgbehoevende. Het betrekken van patiënten is dus essentieel om het zorgaanbod te optimaliseren.
Ga in gesprek met patiënten
Door in gesprek te gaan met cliënten in een bepaalde doelgroep leer je direct hoe mensen denken over de zorg die hen geboden wordt. Je kunt interviews afnemen, focusgroepen samenstellen of een patiënt een podium geven tijdens een congres om zijn/haar ervaring te delen.
Bron: Ik zoek een patiënt