Wanneer de buur de pillen brengt: nieuw platform brengt medicijnen aan huis

Publicatiedatum: 22 april 2024

Wie slecht ter been is, raakt vandaag moeilijk in de apotheek voor geneesmiddelen op voorschrift. Het platform Smile past daar een mouw aan. Patiënten bestellen online, waarop buren-vrijwilligers naar de apotheek gaan.

Stel: u bent bedlegerig, hebt geneesmiddelen op voorschrift nodig en er is niet meteen iemand die die voor u kan halen. Dan zit u vandaag in de penarie. Medicijnen op voorschrift mogen immers niet online worden verkocht. En apothekers komen doorgaans ook niet aan huis met een bestelling.

Grootvader in de rats

Met het platform Smile probeert initiatiefnemer en ethisch ondernemer Bastien Van Wylick die lacune te vullen. Patiënten kunnen via de website een geneesmiddel bestellen en een buur-vrijwilliger selecteren die beschikbaar is voor de bezorging. Die haalt het middel in kwestie vervolgens in de apotheek, betaalt er met een kaart van Smile en levert aan huis. De service kost de patiënt vijf euro. Ook geneesmiddelen die niet op voorschrift zijn kunnen op die manier besteld worden.

“Tijdens Covid zag ik zelf hoe mijn grootvader alle moeite van de wereld had om naar de apotheek te raken,” vertelt Van Wylick. “Dat was één van de aanleidingen om in actie te schieten.”

Bron: Bruzz