Publicatiedatum: 1 oktober 2024
Er verandert veel in de farmaceutische zorg. Sla de kranten er maar op na.Reden om met twee vertegenwoordigers van twee apothekersorganisaties een gesprek te voeren over goede zorg voor mensen met een bijnieraandoening. Hoe doe je dat? Wat vind je belangrijk? De interviews zijn bedoeld ter inspiratie voor patiënten en apothekers met de bedoeling dat zij met elkaar in gesprek gaan. Praten kan altijd en dan valt er ook iets te kiezen.
Interview met:
*..Marc van Loenhout, Nationale apotheek
*..Lisette Darman – Knuif, Twentse Apothekers Organisatie UA
“Zorg voor jou” – Nationale Apotheek Hoe de Nationale Apotheek de patiënt met een bijnieraandoening ontzorgt.
Interview Marc van Loenhout, Nationale Apotheek
De Nationale Apotheek is een apotheek die service hoog in het vaandel heeft staan. Deze apotheek probeert zo goed mogelijk services te ontwikkelen zodat de patiënten zoveel mogelijk worden ontzorgd. Daarvoor was het eerst wel nodig om kennis over bijnieraandoeningen op te bouwen. Dat is ook gebeurd in de afgelopen jaren door de apothekersassistenten met medische kennis bij te scholen en uit te leggen wat het zelfmanagement van de patiënt nu precies betekent. Onlangs is er weer een nieuwe training gegeven aan apothekersassistenten die recent in dienst zijn gekomen.
Patiënten die kiezen voor de Nationale Apotheek ontvangen de benodigde medicatie op de deurmat. Ook kunnen zij gebruik maken van de app voor herhaalmedicatie te bestellen. De Nationale apotheek is op alle werkdagen digitaal bereikbaar en ook op zaterdagmorgen. Voor noodsituatie is er een spoeddienst beschikbaar, maar de afspraak is dat een patiënt die van hydrocortison afhankelijk is altijd minimaal voor 14 weken medicatie op voorraad heeft in huis. Jaarlijks wordt een nieuwe noodinjectie geleverd, zodat deze niet over de houdbaarheidsdatum heen gaat. Vitamine D en Calcium worden zonder eigen bijdrage aan de bijnierpatiënt geleverd.
Bron: Academie Nieuwe Zorg