Versterk de eerstelijn, houd de huisartsenzorg toegankelijk en dichtbij

Publicatiedatum: 11 juli 2023

De eerstelijn moet versterkt en anders georganiseerd worden. Dat zeggen ministers Helder en Kuipers in een reactie op het recent verschenen advies van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS). De bewindspersonen zien hierin belangrijke aanknopingspunten voor de komende visie op de eerstelijnszorg, waaraan de LHV meewerkt. Lees hier onze inzet.

Ministers Helder en Kuipers van VWS zien in de beperkte personele capaciteit en de organiseerbaarheid van de zorg een grote uitdaging, ook omdat de zorgvraag in de eerste lijn groter en complexer wordt. Dat vraagt volgens hen niet alleen een verandering van overheid en (zorg)professionals maar van de hele samenleving. In hun beleidsreactie op het rapport De basis op orde melden de bewindspersonen dat de adviezen van de RVS concrete aanknopingspunten bieden om met de IZA-partijen waaronder de LHV een gezamenlijke visie op de eerste lijn af te ronden. In de afgelopen periode is al hard gewerkt aan deze visie, die een basis vormt voor de uitwerking van andere afspraken in het Integraal Zorgakkoord (IZA).

Als LHV lieten we al eerder weten dat we ons volledig herkennen in de scherpe analyse en de concrete adviezen van de RVS. Wij pleiten net als de RVS voor herkenbaarheid en kleinschaligheid in de wijk en vinden dat er structureler en beter samengewerkt moet worden met het sociale domein.