verbeter de uitwisseling van medicatiegegevens in belang van kwaliteit van zorg

Publicatiedatum: 26 juni 2023

Een oproep van Patiëntenfederatie Nederland en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen ondersteund door: KNMP, NVZA, InEen, NHG, LHV, FMS, NFU, ZKN, FNT, de Nederlandse ggz en RSO Nederland.

Zorg dat in het belang van de kwaliteit van zorg professionals altijd inzicht hebben in medicatiegegevens van patiënten, tenzij een patiënt expliciet aangeeft dit niet te willen. Die oproep doen Patiëntenfederatie Nederland en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen samen met veel zorgpartijen aan de Tweede Kamer. Op dit moment werkt het systeem nog andersom: alleen als patiënten expliciet toestemming geven, kunnen hun medicatiegegevens gedeeld worden, terwijl de meeste patiënten dit niet weten en/of ervan uitgaan dat de zorgprofessionals al over deze gegevens beschikken.

Bron: Patiëntenfederatie Nederland