Veel kortere wachttijden en 100%tevredenheid bij patiënten: hoe dan?

Publicatiedatum: 17 mei 2024

Veel kortere wachtlijsten en 100% tevredenheid bij patiënten. Die indrukwekkende resultaten heeft Gelre ziekenhuizen (Apeldoorn/Zutphen) bereikt door een deel van de planbare operaties en onderzoeken te organiseren als focuskliniek. Dat begon een jaar geleden met galblaas- en liesbreukoperaties. Sinds kort wordt deze manier van werken ook toegepast binnen de oogheelkunde, MDL, orthopedie en gynaecologie.

Sinds een jaar staat een operatiekamer in de locatie Zutphen twee vaste dagen per week geheel gereserveerd voor galblaas- en liesbreukoperaties. De ‘focus’ ligt dan dus helemaal op deze operaties. “Het zijn veel voorkomende ingrepen”, vertelt chirurg Harm Willem Palamba. “De afgelopen tijd waren de wachttijden ervoor behoorlijk opgelopen, vooral vanwege de coronacrisis. We wilden daarom een meer efficiënte manier van werken, om meer ingrepen per dag te kunnen doen. Voorheen deden we zes operaties per dag, in de focuskliniek kunnen we er negen doen.”

Bron: Academie NIeuwe Zorg