Utrechtse huisarts ziet patiënten shoppen voor goedkoopste zorgaanbieder

Publicatiedatum: 11 augustus 2023

Utrechtse arts ongerust over zorgmijders: ‘Ik moet patiënten echt overtuigen’

Utrecht – De kosten voor de dokter, tandarts of fysiotherapeut zijn voor veel mensen te hoog. Het gevolg: ze gaan niet meer of stellen het uit, met alle gevolgen van dien. “Als je het ontbijt voor je kinderen niet eens kan betalen, staat medische zorg op de tweede plaats”, vertelt huisarts Nanja Danhof van Gezondheidscentrum Kanaleneiland in Utrecht. Het zou volgens haar al helpen als fysiotherapie weer in het basispakket komt en medicatie wordt vergoed.

Uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland, onder ruim 9000 deelnemers, blijkt dat een op de vijf Nederlanders in 2022 zorg heeft gemeden of uitgesteld vanwege de kosten. Ook besparen mensen met chronische aandoeningen op zaken die het leven kleur geven. “Geen vakantie, geen uitstapjes, heel sober allemaal”, laat een ondervraagde patiënt laat weten. En: “Twee dagen doen met een venkelknol en in de kou zitten onder een dekbed op de bank vanwege rugpijn.”