UITSPRAAK RECHTER DWINGT DSW EN ONVZ TOT PREFERENTIEBELEID

Publicatiedatum: 20 november 2023

chiedam/Houten, 20 november 2023
Op 7 november jl. heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) uitspraak gedaan in de zaak tussen zorgverzekeraar ONVZ en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Deze uitspraak heeft voor zorgverzekeraars DSW en ONVZ verstrekkende gevolgen en dwingt hen tot het overstappen naar een preferentiebeleid voor medicijnen. Dit houdt in dat bepaalde medicijnen door DSW en ONVZ als voorkeursmedicijn worden aangewezen. De uitspraak heeft daarmee tot gevolg dat de keuzevrijheid van verzekerden wordt beperkt.

Jean-Paul van Haarlem, bestuursvoorzitter van ONVZ: “Wij betreuren de uitspraak van het CBb en zijn enorm teleurgesteld, omdat hiermee de keuzevrijheid van onze verzekerden wordt geraakt.” Zowel DSW als ONVZ worden nu rond de bekendmaking van de premie en voorwaarden gedwongen om vanaf 2024 over te gaan op een preferentiebeleid voor de vergoeding van medicijnen. “Ook wij hebben met verbazing, verwondering en irritatie kennisgenomen van deze uitspraak,” aldus Aad de Groot, voorzitter van de Raad van Bestuur van DSW. “Wij hebben altijd gestreden tegen het preferentiebeleid, omdat het de keuzevrijheid van verzekerden inperkt, ook al betekende dit dat we hogere kosten maakten. Daarnaast heeft het preferentiebeleid, zoals dat tot nu toe is uitgevoerd, er mede toe geleid dat er tekorten zijn ontstaan van bepaalde geneesmiddelen.”

Bron: ONVZ DSW