Publicatiedatum: Onbekend
Patiënten die chronisch medicijnen gebruiken krijgen steeds vaker geautomatiseerd elke drie maanden hun medicijnen thuisbezorgd. Omdat patiënten niet meer naar de apotheek hoeven, heeft de apotheker weinig zicht meer op hoe zij omgaan met hun medicijnen. Drie apotheken in Amersfoort voeren sinds 2020 jaargesprekken met patiënten die langdurig medicijnen slikken. Dit bevordert de therapietrouw. Daarnaast verwijzen de medewerkers patiënten regelmatig door naar andere hulpverleners.
Mark Slager is apotheker bij Apotheek Orion in de Amersfoortse wijk Schothorst. “Wij hadden al langer de wens om het contact met chronische patiënten aan te halen”, legt hij uit. “We hebben veel geautomatiseerd. Daardoor is het proces efficiënter geworden, maar we zien patiënten ook minder. En als mensen wel aan de balie komen en je vertellen dat ze nog medicijnen in huis hebben, terwijl uit onze gegevens blijkt dat die op zouden moeten zijn, heb je vaak geen tijd om uitgebreid in gesprek te gaan.”
Bron: De juiste zorg op de juiste plaats