Stichting Handhaving Vrije Artsenkeuze pleit voor nieuwe wetgeving

Publicatiedatum: 9 april 2024

Alle zorgverzekeraars moeten worden verplicht een restitutiepolis aan te bieden. Dat stelt de Stichting Handhaving Vrije Artsenkeuze. Met het ontmoedigen van de restitutiepolis of het schrappen ervan dreigt een belangrijk deel van onze zorg te verdwijnen. De Stichting Handhaving Vrije Artsenkeuze heeft vandaag een brief gestuurd naar de formerende partijen om wetgeving in te voeren om dit te bereiken.

‘Door het verplichten van de restitutiepolis voor alle zorgverzekeraars kan het huidige aanbod in de zorg worden vergroot tegen betaalbare prijzen’, stelt Ger Jager, voorzitter van de Stichting Handhaving Vrije Artsenkeuze.

‘Brandende huizen’
Jager: ‘Patiënten op de wachtlijst stappen over naar een restitutiepolis omdat zorgverzekeraars zich niet aan hun wettelijke zorgplicht houden. Nu zijn er nog maar slechts drie aanbieders die dus veel ‘brandende huizen’ als verzekerde hebben, ofwel patiënten met chronische aandoeningen die veel zorg’ nodig hebben. Zij nemen een restitutiepolis omdat de natura verzekeraar te weinig zorg inkoopt. Dus alle ‘dure’ verzekerden concentreren zich op de restitutiepolis. Het gevolg is dat de restitutiepolis zwaar verliesgevend wordt voor de verzekeraar. Niet onbegrijpelijk dat deze verzekeraars willen stoppen met deze polis. Maar met het verdwijnen van de restitutiepolis dreigt ook de niet-gecontracteerde zorg te verdwijnen. Als alle zorgverzekeraars echter een restitutiepolis aanbieden, worden de‘brandende huizen’ eerlijk verdeeld en heeft elke verzekeraar naar verhouding dezelfde schade en worden er veel meer patiënten met een zorgvraag behandeld.

Bron: Academie Nieuwe Zorg