SEH voor iedereen vlakbij of betere zorg verder weg? Deze vijf opties bekijkt VWS

Publicatiedatum: 25 maart 2024

Een spoedeisende hulp voor iedereen vlakbij? Of hoge kwaliteit van zorg op minder plekken? De Tweede Kamer debatteert volgende week over de acute zorg. Ambtenaren van VWS schetsen in vijf scenario’s hoe keuzes kunnen uitpakken. Het rapport is nu naar de Kamer. Op de spoedeisende hulp, maar ook op bevalafdelingen en huisartsenposten wordt de druk gevoeld. De zorgvraag neemt toe en personeel is schaars. Op woensdag 3 april debatteert de Tweede Kamer hierover. Om de zorg toegankelijk én kwalitatief goed te houden, moeten keuzes worden gemaakt, ziet ook het ministerie van VWS. Na de val van het kabinet werd het onderwerp echter controversieel verklaard. Een volgend kabinet moet dus de knopen doorhakken. Een ambtelijke verkenning van de dilemma’s en opties kon wel doorgaan. Een rapportage van het eerste deel van deze verkenning stuurt demissionair minister Conny Helder nu naar de Tweede Kamer.

Balans zoeken

VWS-ambtenaren hebben gekeken naar de knoppen waar de overheid aan kan draaien om de zorg toegankelijk en van goede kwaliteit te houden. Zij stellen dat er op twee punten naar “balans” moet worden gezocht. “De balans tussen de bundeling van schaarse expertise enerzijds en nabijheid anderzijds. De balans tussen landelijke regie enerzijds en regionale vrijheid anderzijds.” Oftewel, een SEH voor iedereen vlakbij of betere zorg op minder plekken? En, strakkere regie vanuit VWS of regio’s die bepalen hoe de zorg wordt ingericht?

Bron: Skipr