Samenwerking Universiteit Twente en Radboudumc voor betere gezondheidszorg

Publicatiedatum: 15 mei 2024

Van microrobots die door bloedvaten zwemmen tot organen op een chip en diagnostiek met kunstmatige intelligentie: de grens tussen technologie en gezondheidszorg vervaagt steeds meer. Het Radboudumc in Nijmegen en de Universiteit Twente hebben elkaar al eerder gevonden op deze snijvlakken. Beide universiteiten gaan nu nog intenser samenwerken om de gezondheidszorg te verbeteren.

Onder de naam Healthtech Nexus willen beide universiteiten vooral kijken naar problemen in de zorg waar nog geen goede oplossingen voor zijn. “Het is inmiddels een bekend verhaal. De zorgvraag groeit, de arbeidsmarkt krimpt, terwijl de diagnostiek en behandelmogelijkheden toenemen”, vertelt Bertine Lahuis, bestuursvoorzitter van het Radboudumc. “Het gevolg is steeds hogere kosten, milieuschade en personeelstekorten. In Healthtech Nexus gaan we werken aan nieuwe ideeën en oplossingen om deze trends te keren.”

De samenwerking tussen de twee instellingen gaat veel verder dan voorheen. Studenten, docenten en onderzoekers kunnen straks gemakkelijker kennis uitwisselen en samenwerken. Er wordt zelfs gesproken over het ontwikkelen van ‘joint degrees’, opleidingen met zowel een technische als een medische component.

Bron: RTV oost