Samenwerken op het spoedplein: CWZ en BovenIJ ziekenhuis delen hun ervaring

Publicatiedatum: 30 juli 2024

Steeds meer ziekenhuizen richten een spoedplein in, waarbij de SEH en de HAP worden geïntegreerd tot één acuut zorgloket voor de patiënt. Ook andere zorgaanbieders maken soms onderdeel uit van het spoedplein. Hoe richt je een spoedplein in? Welke mogelijkheden, kansen en obstakels zijn er?
Ziekenhuizen én huisartsenspoedposten gingen met elkaar in gesprek tijdens

Samenwerking in Nijmegen: CWZ en de huisartsenspoedpost
Hans Janssen, manager huisartsenspoedpost in Nijmegen en Boxmeer, trapt af: “Het ideale spoedplein, volgens een vaste definitie, kan ik jullie niet geven. Het goede nieuws is: wij hebben wel een spoedplein. En de organisatie van de zorg in onze regio heeft ons heel erg geholpen om de samenwerking op het spoedplein nog verder uit te werken.” Hoe ziet het eruit in Nijmegen? Al sinds 2011 zitten huisartsen en de eerste hulp van het ziekenhuis op één spoedplein. De huisartsenbalie is via een gele lijn op de vloer verbonden met de SEH-balie. Ook de dienstapotheek, de tandartsenpost
en de VVT zijn aanwezig. Later is de behoefte ontstaan om de huisartsenzorg en de spoedzorg nog verder te integreren. De ambities sluiten naadloos aan op de ambitie over zorgcoördinatie in het IZA.

Omslagpunt door corona
De coronacrisis heeft voor een omslag gezorgd. Janssen: “Dat was het moment dat we elkaar echt beter vonden, we hadden geen keus. Door samen een crisiscentrum in te richten, kon het ziekenhuis ons helpen, en omgekeerd. Deze samenwerking hebben we vast gehouden, voortgezet en bouwen deze nog steeds verder uit.