Publicatiedatum: 4 juni 2024
Zorgverzekeraars weten dat het beter moet
De uitdagingen in de Nederlandse gezondheidszorg worden steeds groter. De toegankelijkheid en
betaalbaarheid van de zorg staan al langere tijd onder druk. We hebben te maken met schaarste van
zorg: de vraag naar zorg stijgt door onder andere de vergrijzing, innovatie en leefstijl. Tegelijkertijd
wordt het zorgaanbod schaarser door een groeiend personeelstekort en een hoog ziekteverzuim. Dit
uit zich onder meer in langere wachttijden. Bovendien worden de gezondheidsverschillen groter door
de druk op de zorg. Dat is zorgelijk en onwenselijk.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt op basis van haar onderzoeken dat zorgverzekeraars in
2023 veel inspanningen leverden. Het lukt hen over het algemeen om de Zorgverzekeringswet (Zvw)
en de aanpalende bepalingen uit de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) rechtmatig uit te
voeren. We zien ook dat een aantal zaken beter moet. Dit is geen nieuws: zorgverzekeraars weten dit
en we verwachten dan ook dat ze hier proactief werk van maken, ook als dit steeds lastiger wordt
gezien de spanning tussen vraag en aanbod van zorg.
Zorgplicht
Zorgverzekeraars moeten zich over het algemeen meer inspannen om de zorg toegankelijk en
betaalbaar te houden voor hun verzekerden. We verwachten van zorgverzekeraars dat zij inzicht
hebben in de zorgvraag en het zorgaanbod in hun kernwerkgebied(en), proactief de regie nemen om
samen met zorgaanbieders en relevante ketenpartners knelpunten in de regio op te lossen en daar
op te sturen. Denk aan het optimaal benutten van de beschikbare zorgcapaciteit,
domeinoverstijgende afstemming en het verkorten van wachttijden en wachtlijsten. Dat kan en moet
beter. Deze conclusie volgt ook uit het onderzoek naar de proactiviteit van vier grote
zorgverzekeraars dat we in 2023 uitvoerden. Meer proactiviteit en inspanning van zorgverzekeraars
volgt uit hun wettelijke zorgplicht om tot het uiterste voldoende, goede zorg in te kopen voor
naturaverzekerden. Aangezien de urgentie steeds groter wordt en we hier de afgelopen jaren al
meerdere keren op hebben gewezen, verwachten we dat zorgverzekeraars er inmiddels goed van
zijn doordrongen dat het beter moet en hiermee aan de slag gaan.
Bron: NZA