‘Samen beslissen maakt communicatie tussen arts en patiënt ingewikkelder dan het al is’

Publicatiedatum: 20 juni 2023

Ellen Smets, hoogleraar Medische Communicatie aan het Amsterdam UMC doet al vanaf de jaren ’90 onderzoek naar communicatie in de zorg. Wat is het effect van samen beslissen daarop?

“Samen beslissen komt voort uit het groeiende besef dat er in de zorg veel minder zeker is dan we dachten. Technisch-medische ontwikkelingen zijn toegenomen waardoor er meer te kiezen valt en evidence based medicine maakt duidelijk dat sommige behandelingen die al lang worden verricht minder effectief zijn dan gedacht.  Omdat we steeds meer kennis krijgen over wat echt werkt, wordt expliciet duidelijk wat we niet weten. Artsen worstelen daar mee. Enerzijds zijn ze zich bewust van die wetenschappelijke onzekerheid, anderzijds willen ze patiënten zo goed mogelijk informeren. Ook over wat ze nog niet met zekerheid weten. De patiënt krijgt dan informatie op zijn bord die niet eenduidig is. Ook dat maakt onzeker en onzekerheid is een soort onderstroom die communicatie ingewikkeld maakt.”

Bron: Qruxx