Prof. dr. Edward Nieuwenhuis aangesteld als hoogleraar zeldzame aandoeningen

Publicatiedatum: 2 april 2024

Prof. dr. Edward Nieuwenhuis is benoemd tot hoogleraar Zeldzame Aandoeningen en voorzitter van het Erasmus MC Zeldzame Aandoeningen Centrum. Nieuwenhuis is vastberaden de zorg voor patiënten met zeldzame aandoeningen te verbeteren en het onderzoek naar een nog hoger niveau te tillen. Hij stelt: ‘Van onderzoek naar zeldzame aandoeningen leer je meer over alle ziekten.’

Overeenkomsten

Volgens de bevlogen hoogleraar is dit hét moment om de samenwerking op zeldzame aandoeningen te intensiveren. ‘Recente technologische ontwikkelingen, zoals op het gebied van DNA-analyse en gentherapie, kunnen de diagnostiek en behandeling van zeldzame aandoeningen in een stroomversnelling brengen. Door expertise te bundelen, kunnen we hierin stappen maken.’

Hoewel het centrum een breed scala aan zeldzame aandoeningen omvat – van chronische diarree tot vroege dementie en van erfelijke darmkanker tot malaria – hebben deze aandoeningen meer overeenkomsten dan op het eerste gezicht lijkt, aldus Nieuwenhuis. ‘75% van de zeldzame aandoeningen is genetisch. Behandelstrategieën die voor de ene zeldzame aandoening werken, kunnen ook andere zeldzame ziekten helpen.’

Bron: Amazing Erasmus MC