Petitie Dokters van de Wereld: Tweede Kamer, schaf eigen risico af

Publicatiedatum: 6 maart 2024

Dokters van de Wereld vindt dat de Tweede Kamer zo snel mogelijk het verplichte eigen risico in de zorg moet afschaffen. Om die boodschap kracht bij te zetten overhandigde de organisatie op 5 maart een, door ruim 39 duizend mensen, ondertekende petitie hierover.

Hoewel er sinds de verkiezingen vorig jaar november een meerderheid in de Tweede Kamer is om het eigen risico af te schaffen, is Dokters van de Wereld teleurgesteld dat dit nog niet is gebeurd. Zij vindt dat de Tweede Kamer niet moet wachten tot er een nieuw kabinet is. Directeur Jasper Kuipers: ‘De Tweede Kamer kan zelf de regie nemen. Geert Wilders (PVV) gaf bijvoorbeeld tijdens de verkiezingscampagne aan dat hij zo snel mogelijk van het eigen risico af wilde, maar het is nu maart en er is nog niets gebeurd.’

Dokters van de Wereld is een vrijwilligersorganisatie waar ook artsen werken en die onder meer medische zorg levert aan onverzekerde daklozen en ongedocumenteerden, meestal via zorgbussen, maar ook via een vaste post in Amsterdam. Zij startten in september 2023 een petitie over dit onderwerp, omdat zij tijdens hun werk merken dat mensen afzien van vervolgzorg, voortijdig stoppen met een behandeling of hun medicatie niet ophalen in de apotheek. ‘En die signalen krijgen wij ook van huisartsen in achterstandswijken waar wij mee samenwerken.’

Bron: Medisch Contact