Persoonlijke gezondheidsomgevingen onder de loep: zijn ze begrijpelijk en toegankelijk voor iedereen?

Publicatiedatum: 10 september 2024

Burgers hebben tegenwoordig de keuze uit maar liefst 14 Persoonlijke Gezondheidsomgevingen (PGO’s), maar niet iedereen vindt ze even toegankelijk. Vooral voor mensen met lees- en digitale uitdagingen kan het lastig zijn. Wat is de oplossing? Het antwoord ligt in het testen en het begrijpelijk maken van zorgcommunicatie. We spraken met professionals die hun PGO’s hebben getest om te ontdekken hoe dit proces verliep en wat hen het meest opviel.

Tijdens de bijeenkomst voor PGO-leveranciers stelde Pharos experts en taalambassadeurs van Stichting ABC beschikbaar om PGO’s te testen. Marjolein Linssen en voormalig medewerker Tim Schoenmakers van medxpert namen de kans met beide handen aan. De hulpvraag? Ondanks duidelijke instructievideo’s over de PGO blijken gebruikers moeite te hebben met de PGO medxpert-app. Marjolein deelt: ‘We kunnen denken dat onze informatie voor iedereen begrijpelijk is, maar dat blijkt niet altijd zo te zijn. Interessant om te ontdekken!’

Een vergelijkbaar verhaal geldt voor Ivido, waar toegankelijkheid een prioriteit is.