Patiëntenparticipatie tijdens HTA kan beter

Publicatiedatum: 12 juni 2024

Tijdens het beoordelingsproces over de toelating van nieuwe medicijnen tot het verzekerde pakket worden patiënten niet consequent betrokken. Dat blijkt uit een Europees onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de Patient Think Tank van European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations (EFPIA). ‘Een gemiste kans’, vindt Anne Dreves, projectleider Strategische Coalities en beleidsadviseur bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG).

Nadat de European Medicines Agency (EMA) een nieuw geneesmiddel toelaat tot de Europese markt, is het nog niet direct beschikbaar voor patiënten. De individuele lidstaten beoordelen eerst nog of de zorgverzekering het nieuwe medicijn gaat vergoeden. De meeste lidstaten brengen de kosten en baten van het nieuwe medicijn in kaart met een Health Technology Assessment (HTA), zo ook in Nederland.

Uiteenlopend per land
Uit het onderzoek, dat bestond uit diepte-interviews en een enquête, blijkt dat in veel landen patiëntenverenigingen worden betrokken tijdens het HTA-proces. De manier waarop en de fase waarin patiënten inbreng mogen geven, verschilt echter van land tot land. Zo kunnen patiëntenorganisaties onder andere worden gevraagd om een schriftelijke bijdrage, om deel te nemen aan een interview, focusgroep of hoorzitting, of zitting te nemen in een beoordelingscommissie.

Bron: Academie Nieuwe Zorg