Patiënten weten huisartsen steeds beter digitaal te vinden

Publicatiedatum: 20 februari 2023

Steeds meer mensen maken gebruik van de mogelijkheden van digitale zorgverlening. Onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wijst uit dat 46 procent van de mensen van 12 jaar en ouder inmiddels digitaal een afspraak maakt als ze naar de huisarts of het ziekenhuis moeten, zo bericht BN De Stem. Twee jaar geleden was dat nog 31 procent. Ook worden medische gegevens vaker online bekeken en wordt er meer gebruikgemaakt van online diensten, zoals consulten en het aanvragen van herhaalrecepten. Het CBS baseert die gegevens op een enquête waaraan vorig jaar zesduizend mensen deelnamen.

Minder telefoontjes
Huisartsen juichen de digitale ontwikkelingen toe. In hun verwoede pogingen om de werkdruk een halt toe te roepen, is e-health een belangrijk instrument. ,,Digitalisering helpt absoluut om de druk op de huisartspraktijken weg te nemen”, zegt Frans Sturm, huisarts in Bosschenhoofd en tevens regionaal ambassadeur van de Landelijke Huisartsenvereniging. ,,Ik merk in onze praktijk dat steeds meer mensen zorgvragen online stellen. Dat scheelt voor ons als huisartsen, maar ook voor onze assistentes veel werk. Wij hebben er sinds vorig jaar een behoorlijke duw aan gegeven. Sindsdien is het aantal belletjes met de praktijk teruggelopen van negenduizend per kwartaal naar zevenduizend. Een aanzienlijke vermindering dus.”