De problemen in de zorg zijn aanzienlijk, maar het is niet de bedoeling dat de patiënt of cliënt daarvan op voorhand de dupe wordt. Dat schrijft Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie.Het was een mooi bericht over de wijkverpleging, dat ActiZ onlangs de wereld instuurde. Cliënten geven gemiddeld een rapportcijfer 8,3. ‘Dit is ongekend’, stelde de brancheorganisatie trots. ‘Het is de grote verdienste van alle medewerkers in de wijk die boven zichzelf zijn uitgestegen om goede zorg en ondersteuning te bieden aan cliënten, ondanks de moeilijkheden van weer een coronajaar.’
Addertje onder het gras
Hierover kunnen wij als Patiëntenfederatie natuurlijk alleen maar verheugd zijn. Maar er zat helaas een addertje onder het gras. Deze hoge waardering is volgens ActiZ namelijk niet vol te houden. ‘Elke dag voeren zorgverleners in de wijk moeilijke gesprekken met cliënten en hun naasten omdat de zorg anders is dan verwacht of gehoopt,’ aldus het bericht. ‘De verwachtingen over wat de wijkverpleging doet en kan doen, moeten door de vergrijzing en de extreem krappe arbeidsmarkt echt worden bijgesteld.’
Bron: zorgvisie