Patiënten en naasten altijd betrekken na een calamiteit in een ziekenhuis

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 28 juni 2023

Ziekenhuizen betrekken patiënten en naasten steeds vaker bij het onderzoek naar een calamiteit. Waar de ziekenhuizen zich vooral richten op het calamiteitenonderzoek zelf, vinden patiënten en naasten de periode voorafgaand en na dit onderzoek minstens zo belangrijk. Vrijwel alle ziekenhuizen vragen patiënten en naasten hoe zij bij het onderzoek betrokken willen zijn en nodigen hen uit voor een mondelinge toelichting op de resultaten van het calamiteitenonderzoek. Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel naar de vraag hoe ziekenhuizen patiënten en naasten betrekken na een calamiteit.

Een calamiteit is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid. Zorgaanbieders hebben de plicht om een calamiteit bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) te melden en vervolgens onderzoek te doen naar de calamiteit. De IGJ wilde weten op welke manier patiënten en naasten worden betrokken na een calamiteit in een ziekenhuis. Zij beschikken namelijk over unieke kennis over de calamiteit. Het delen van deze kennis biedt het ziekenhuis de mogelijkheid om hiervan te leren. Daarnaast is het delen van de ervaringen belangrijk voor patiënten en naasten zelf. Na het meemaken van een calamiteit zijn velen van hen namelijk alle regie kwijtgeraakt. Door patiënten en naasten actief bij het calamiteitenonderzoek te betrekken geeft het ziekenhuis hen de regie weer terug.

Bron: Nivel