Patiënt en zorgverlener zijn enthousiast over uitkomstgerichte zorg

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 30 november 2022

Patiënten bij wie tijdens de behandeling gegevens uit vragenlijsten en metingen worden gebruikt, hebben betere ervaringen met de geleverde zorg. Ook zorgverleners zijn enthousiast over deze zogeheten uitkomstgerichte zorg. Dat blijkt uit onderzoek onder leiding van universitair docent Robbert Wouters van het Erasmus MC.

Op steeds meer plekken wordt aan patiënten gevraagd om vragenlijsten in te vullen voorafgaand aan de eerste afspraak of tijdens een behandeltraject. Bijvoorbeeld over hun algemene gezondheid of specifieke klachten. Ook worden er vaak metingen afgenomen. Denk bij hand- en polsklachten bijvoorbeeld aan metingen van de knijpkracht van de hand.

Deze gegevens worden uitkomstinformatie genoemd. ‘We verzamelen steeds meer uitkomstinformatie. Maar we weten nog niet precies hoe we de informatie kunnen gebruiken in de dagelijkse zorg’, zegt dr. Robbert Wouters, universitair docent bij de afdelingen Revalidatiegeneeskunde en Plastische, Reconstructieve & Handchirurgie van het Erasmus MC.

Bron: Erasmus MC