Publicatiedatum: 4 juli 2023
Uit de jaarlijkse peiling binnen het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg blijkt dat burgers in Nederland ook in 2022 over het algemeen tevreden zijn over de zorg, net als in de jaren ervoor. De peiling betrof verschillende aspecten: over de ‘manier waarop de huisarts de patiënt bejegent’ is een grote meerderheid ook in 2022 tevreden; ook over het ‘samen beslissen’ tijdens het behandeltraject blijft men sinds 2016 even positief; over ‘toegang tot zorg’ valt te vermelden dat 8% afziet van een vorm van zorg vanwege de kosten (een doktersbezoek, een onderzoek of behandeling of medicatiegebruik. Al met al kunnen we op basis van deze cijfers concluderen dat burgers over het algemeen tevreden over de zorg zijn en blijven.
Sinds 2016 presenteert het Nivel diverse kerncijfers over zorg en gezondheid vanuit het perspectief van de burger. Deze cijfers stellen we op aan de hand van peilingen met het Consumentenpanel Gezondheidszorg en publiceren we elk jaar als korte online publicaties op de onze website.
Bron: Nivel