Ook Agema gaat private equity in de zorg niet verbieden

Publicatiedatum: 21 augustus 2024

Minister Fleur Agema van VWS wil de aankomende wetgeving om niet-integere zorgaanbieders aan te pakken op punten aanscherpen. “De eigen financiële belangen mogen nooit zwaarder wegen dan het leveren van kwalitatief goede zorg”, schrijft de minister na aanvullende vragen van Kamerleden over private equity in de zorg.

Agema verwijst naar de Wet integere bedrijfsvoering zorg- en jeugdhulpaanbieder, die al langer in voorbereiding is als voorstel. Belangrijkste punt van de wet is om extra voorwaarden te stellen aan het uitkeren van winst door zorginstellingen. Zo moet de kwaliteit van zorg op orde zijn en moet er ook continuïteit van zorg zijn.

Verbod niet mogelijk

Agema zet de lijn van haar voorganger Conny Helder grotendeels voort. Na onderzoek concludeerde VWS dat het verbieden van private equity in de zorg niet mogelijk is, niet in de eerste plaats omdat de het moeilijk is te definiëren wat dit eigenlijk is. In het algemeen geldt dat het verbieden van private investeerders in strijd is met Europese rechtgeving.

Bron: Skipr