Sinds corona is het wat versloft. Tot die tijd had ik de gewoonte om wekelijks mijn patiënten in het ziekenhuis te bezoeken, maar strenge bezoekregels tijdens een groot deel van de coronapandemie maakten dat onmogelijk. Een verschraling van de zorg, want zo’n ziekenhuisbezoek was meestal zinvol en werd door veel patiënten gewaardeerd. Tussen al die witte jassen even je eigen vertrouwde dokter aan je bed, kunnen vertellen over je ongerustheid, je angst of je bezorgdheid hoe het straks thuis zal gaan. Of gewoon wat uitleg vragen over alle onderzoeken en ingrepen. Het ziekenhuisbezoek is gaandeweg vervangen door een telefoontje na ontslag of – als dat nodig lijkt – een huisbezoek, bij voorkeur na een goede overdracht vanuit het ziekenhuis.
Maar, denkt u nu wellicht: patiënten kunnen toch ook zelf contact opnemen? Zeker, maar vaak voelen ze daarvoor een drempel of zijn ze zich nog niet bewust van problemen die hun huisarts al in het verschiet ziet liggen.
Bron: Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunst