‘Niet centralisatie, maar regionale samenwerking is de oplossing’

Publicatiedatum: 7 april 2023

Iedereen die in een ziekenhuis werkt, weet: de druk op de acute zorg is hoog en dat zie je heel duidelijk op de spoedeisende hulppost. Wat is eraan te doen? Kremers pleit voor regionale samenwerking van zorgaanbieders.

Internist acute geneeskunde in het Eindhovense Catharina Ziekenhuis Marjolein Kremers weet waar de grote druk op de seh vandaan komt. ‘De bottleneck zit in het stijgen van de zorgvraag – onder meer door het groeiende aantal ouderen met multimorbiditeit – en de grote uitdaging om voldoende zorgpersoneel te vinden om die zorg ook te bieden.’ Marjolein Kremers is voorzitter van de werkgroep Spoedzorg van de Nederlandse Internisten Vereniging (NIV) en promoveerde afgelopen zomer op onderzoek naar de organisatie en de kwaliteit van de spoedeisende zorg, waarbij ze ook de ervaringen van patiënten inventariseerde. Die blijken best tevreden, maar intussen loopt de acute zorg wel vast. Het probleem zit ‘m zowel in de instroom (oudere multimorbide patiënten op de seh zijn elders meestal beter af) als in de uitstroom (patiënten die opgeknapt zijn kunnen toch niet vertrekken, omdat er voor hen buiten het ziekenhuis geen passende plek is). Minister van VWS Ernst Kuipers is van plan de acute zorg te ontlasten door zorg te concentreren en acute hulpvragen centraal te beantwoorden in zorgcoördinatiecentra (ZCC’s). Deze zouden moeten beschikken over alle data van alle zorginstellingen. Denk dan aan het aantal vrije bedden, de actuele drukte op de seh en de beschikbaarheid van huisartsen of wijkverpleegkundigen. Gewapend met die informatie zouden ZCC-triagisten gaan bepalen welke zorg patiënten nodig hebben en waar. Gaat dat helpen? Kremers denkt van niet.