Nederlandse patiënt betaalt hoge prijs voor kostenfocus

Publicatiedatum: 28 mei 2024

De Tweede Kamer organiseerde op 27 mei een openbare hoorzitting over dure medicijnen. Met als insteek: kunnen we dat allemaal nog wel betalen? Maar door die eenzijdige kostenfocus krijgt de Nederlandse patiënt een nieuw – soms levensreddend – medicijn steeds later vergoed.

Inmiddels duurt de periode tot vergoeding bij ons al drie keer zo lang als in een even welvarend land als Duitsland. Bovendien zijn er hier minder geneesmiddelen beschikbaar. Dat is het échte probleem. Dat levert confronterende situaties op, bijvoorbeeld als je de opties van Nederlandse en Duitse kankerpatiënten met elkaar vergelijkt.

Knappe prestatie
Eerst even het goede nieuws. Nederlanders leven steeds langer in goede gezondheid. De afgelopen twintig jaar steeg de levensverwachting van 78 naar 82 jaar. Als we inzoomen op kanker, een ziekte die helaas de helft van alle Nederlanders vroeg of laat treft, zien we die betere overleving ook. Dat komt niet alleen door nieuwe behandelingen met medicijnen, maar ze spelen hierbij wel een belangrijke rol.

We krijgen dus steeds meer ouderen en ze leven ook langer, vaak in goede kwaliteit van leven. Maar in hun laatste jaren hebben ze meer zorg en medicijnen nodig. Dit kost natuurlijk geld.