Minister Kuipers overlegt met zorgverzekeraars over maatregelen inkoopbeleid

Publicatiedatum: 23 maart 2023

inister Kuipers (VWS) treedt in overleg met zorgverzekeraars over hun inkoopbeleid van eneesmiddelen. Er wordt gesproken over onder meer de preferentieduur, en het aanwijzen van een tweede leverancier per voorkeursmiddel. Die toezegging deed minister Kuipers aan VVD-Tweede Kamerlid Tielen tijdens het Kamerdebat over het geneesmiddelenbeleid van woensdag 22 maart. In dat debat stonden de oplossingen voor de geneesmiddelentekorten, de herberekening van het Geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) en de zorgfunctie van de apotheek centraal.

VVD-Kamerlid Tielen wees tijdens het debat erop dat volgens diverse deskundigen het “doorgeschoten preferentiebeleid” één van de oorzaken van de tekorten is. “Dat doorgeschoten zit hem erin dat enkele producenten een monopoliepositie verwerven met afspraken met zorgverzekeraars”, aldus het VVD-Kamerlid. Ook Kamerleden aan de linkerzijde plaatsten kritische kanttekeningen bij het inkoopbeleid van zorgverzekeraars. SP-Kamerlid Maarten Hijink sprak zijn zorgen uit over de kwetsbaarheid van het preferentiebeleid. Minister Kuipers is voornemens om in juni de Kamer te informeren over het verloop van de gesprekken met zorgverzekeraars.