Minder ziekenhuizen: Nederland kan leren van Deense aanpak

Publicatiedatum: 13 juli 2023

In Nederland woekert het debat over de centralisatie van de acute ziekenhuiszorg voort. In Denemarken is zorgconcentratie al vijftien jaar een voldongen feit. Hoe pakt het daar uit?

Kopenhagenaar Poul Ejby Rasmussen, chiropractor van beroep, kreeg veertien jaar geleden de diagnose alvleesklierkanker. Anno 2009 was dat nagenoeg een doodvonnis. Zijn statistische overlevingskans na vijf jaar was 5 procent, 2 procent na tien. “Maar ik praat met je, dus ik ben er blijkbaar nog”, stelt Rasmussen goedgeluimd vast vanuit zijn zonovergoten achtertuin in de Deense hoofdstad.

De chiropractor is zich er terdege van bewust dat hij geluk heeft gehad, zeker omdat Rasmussen nog voor de doorvoering van de ziekenhuiscentralisatie onder het mes ging. Destijds voerden twaalf ziekenhuizen in Denemarken de ingrijpende Whippleoperatie uit. Bij de procedure worden de kop van de alvleesklier, de galblaas, de twaalfvingerige darm, een deel van de galwegen en een deel van de maag weggehaald. De kans om als gevolg van de operatie te overlijden lag in Denemarken voor de reorganisatie op gemiddeld 11,3 procent. In sommige ziekenhuizen liep dat op tot 22 procent. “Nu de ingreep in maar vier ziekenhuizen wordt verricht is dat nul. Nul procent! Niemand overlijdt nog als gevolg van de operatie.”