Minder ziekenhuisbezoeken door slimme vragenlijsten met filmpjes

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 14 augustus 2024

Patiënten bij de afdeling Maag- Darm- Leverziekten (MDL) van het Haga Ziekenhuis kunnen voortaan thuis de voorbereiding op het onderzoek doen. De afdeling MDL heeft de voorbereidingsafspraak op de polikliniek grotendeels vervangen door een vragenlijst met filmpjes. Dat levert een flinke tijdsbesparing op voor patiënten en zorgverleners. Ook zijn de patiënten minder gespannen omdat ze niet naar het ziekenhuis hoeven te komen.

“De voorbereidingsafspraken waren een dagtaak voor onze verpleegkundig specialisten en artsen. Daarom zijn we gaan kijken hoe dit prettiger voor de patiënt en efficiënter voor onszelf kon”, zegt MDL-arts, Rob Slangen.

Goede voorbereiding

Op de afdeling MDL is een endoscopie van de slokdarm, maag of darmen een veelvoorkomend onderzoek. Via de mond of de anus brengt de arts een dunne, flexibele slang met een cameraatje in om zo de darmen of de maag te kunnen onderzoeken. Vaak wordt de patiënt voor dit onderzoek in slaap gebracht met een roesje. Volgens Slangen is een scopie voor de patiënt een spannend onderzoek. Het is volgens hem belangrijk dat de patiënt zich goed voorbereidt. Anders kan het onderzoek niet doorgaan. Daarom werd standaard altijd een voorbereidingsafspraak op de polikliniek ingepland.

In het Haga Ziekenhuis worden jaarlijks achtduizend van dit soort onderzoeken gedaan. Met evenzoveel voorbereidingsafspraken. De nieuwe werkwijze bespaart patiënten en zorgverleners veel tijd. Patiënten van de MDL-afdeling krijgen sinds 2022 een ‘slimme’ digitale vragenlijst in plaats van een poli-afspraak. In de vragenlijst krijgt de patiënt ook onderstaand filmpje te zien over het onderzoek te zien. “Op basis van de antwoorden die de patiënt geeft, kunnen we zien of we rekening moeten houden met bepaalde risico’s. En we checken of de patiënt begrijpt wat er gaat gebeuren en of de patiënt hiermee akkoord gaat”, licht Slangen toe. Soms wordt er na het invullen van de vragenlijst nog een telefonische afspraak ingepland om een en ander toe te lichten.

Bron: ICT & Health