Publicatiedatum: 18 juli 2024
Binnenkort gaat de miljoenste patiënt gebruik maken van BeterDichtbij. Dat laat de aanbieder van de communicatie-app weten. Sinds de lancering is BeterDichtbij uitgegroeid tot een bereik van ruim 50 zorgaanbieders. In 2018 besloot SAZ (Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen) om BeterDichtbij te verzelfstandigen. In 2022 is de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) mede-eigenaar geworden, waarmee een meerderheid van de aandelen in handen van partijen uit de zorgsector is.
BeterDichtbij werd in het begin vooral nog ingezet ter vervanging van telefonisch contact. Inmiddels heeft de laagdrempelige communicatie-app een vaste plek gekregen in het hybride zorgproces van veel zorgaanbieders. Zo’n 26.000 zorgprofessionals kunnen de app gebruiken om vragen van patiënten te ontvangen en op een moment dat het hen uitkomt te beantwoorden. Dat vertellen directeuren Sander Bijl en Godfried Bogaerts in een artikel op de website van de SAZ.
Zo kunnen organisaties nu berichten automatisch versturen die zijn gekoppeld aan een afspraak in het EPD, al dan niet met gezondheidsinformatie van bijvoorbeeld Thuisarts.nl, Indiveo of een eigen digitale folder van het ziekenhuis. Ook is BeterDichtbij gekoppeld aan thuismeten-software van partners als Luscii en Patient Journey-app.
Gebruiksgemak en toegankelijkheid
Volgens Bijl zijn gebruikersgemak en toegankelijkheid van BeterDichtbij, naar voorbeeld van diensten als Tikkie en WhatsApp, belangrijk geweest in de groei in het gebruik van de dienst. “Ook ons team is een belangrijke factor achter het succes, met een mix van mensen van binnen en buiten de zorg. We zijn voor Nederlanders een app in het rijtje van ING bankieren, Picnic en PostNL, dankzij veel goeie mensen die eerder ook bij dit soort diensten werkten, en zijn tegelijk een belangrijke infrastructuur voor de zorg geworden met koppelingen aan de achterzijde.”
Bron: Academie Nieuwe Zorg