Met deze maatregelen wil het nieuwe kabinet de zorgsector veranderen

Publicatiedatum: 16 mei 2024

De nieuwe coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB wil het aantrekkelijker maken om te werken in de zorg. Preventie, palliatieve zorg en jeugdzorg moeten verbeteren. Ouderenzorg krijgt meer geld. De cure- en care-sector worden doorgelicht op passende zorg. Voor zzp’ers zal het moeilijk worden om nog in de zorg te werken. Het eigen risico wordt meer dan gehalveerd.

Dit staat in het Hoofdlijnenakkoord ‘Hoop, Lef en Trots’ dat deze vier partijen gisteren hebben gesloten. Daarin staan de belangrijkste beleidsvoornemens van de nieuwe coalitie voor de zorgsector.

Door vergrijzing van de bevolking, personeelstekorten en stijgende kosten is de toegang tot de zorg niet voor iedereen en niet overal in Nederland vanzelfsprekend, staat in het Hoofdlijnenakkoord. Daarom heeft het aanpakken van de personeelskrapte “grote prioriteit”.

De vier partijen gaan daarom het werken in de zorgsector aantrekkelijker maken door werknemers meer autonomie, loopbaankansen en betere arbeidsvoorwaarden te geven. Ook moeten de regeldruk en administratieve lasten omlaag.

Bron: Skipr