‘Met begrijpelijke taal kan samen beslissen ook met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden’

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 5 april 2023

Gudule Boland is strategisch adviseur bij kennisinstituut Pharos en doet onderzoek naar begrijpelijke taal en samen beslissen. “De hoeveelheid vragenlijsten is schrikbarend. Bovendien zijn veel vragen onduidelijk of letterlijk vertaald uit het Engels. Wat is dan de waarde van die vragen?”

Voor wie is de communicatie in de zorg problematisch?

“Tweeëneenhalf miljoen mensen hebben zoveel moeite met schrijven en lezen dat het hun dagelijks leven beïnvloedt en een vierde van de bevolking vindt het moeilijk de weg in de zorg te vinden, informatie te begrijpen en toe te passen. In de ziekenhuispopulatie met relatief meer ouderen met minstens één chronische aandoening, ligt dit percentage op sommige afdelingen op meer dan 50 procent.”

Patiënten moeten steeds vaker vragenlijsten invullen. Hoe verloopt dat?

“De hoeveelheid vragenlijsten is schrikbarend. Het gebeurt dat mensen geen ziekenhuisafspraak kunnen maken als ze geen vragenlijst invullen. Als Pharos-medewerkers gaan we regelmatig met onderzoekers door een vragenlijst heen. Bij elke vraag vragen wij wat de bedoeling van de vraag is. Daar ontstaat dan discussie over. Veel vragen zijn onduidelijk of letterlijk vertaald uit het Engels. Wat is dan de waarde van die vragen?

Bron: Qruxx