Meerderheid van de Nederlanders vindt dat er in ons land te veel zorgverzekeraars zijn

Een grote meerderheid van de Nederlanders is van mening dat er in ons land te veel zorgverzekeraars zijn, zo blijkt uit een peiling van het Dagblad van het Noorden. Zo’n 92 procent van de deelnemers is het eens met de Stelling van de dag van de krant: Er zijn te veel zorgverzekeraars in Nederland. „Marktwerking in de zorg moet helemaal stopgezet worden”, is een veelgehoorde opmerking van de krantenlezers die meededen aan de peiling.

Zorg is dringend toe aan renovatie
Er zijn in Nederland tien grote verzekeraars die allemaal tal van verschillende zorgverzekeringen aanbieden, onder allerlei verschillende namen. Van ZEKUR tot Prolife en van DSW tot Hema.
De meeste mensen worden tureluurs van al die zorgverzekeraars om uit te kiezen: „Je ziet door de bomen het bos niet meer. Laten we weer teruggaan naar het oude zorgstelsel.. Dus geen marktwerking meer, dit is een gedrocht.” Meer mensen vinden dat we af moeten van de marktwerking in de zorg: „Die moet helemaal stopgezet worden. Juist door de marktwerking rijzen de kosten voor zorg de pan uit en daarnaast zijn er steeds meer mensen die de premies niet meer kunnen betalen. Daardoor krijg je meer mensen die zorg mijden, met als gevolg nog hogere zorgkosten. Zorg is dringend toe aan renovatie.”