Meer tijd voor patiënten door inzet kunstmatige intelligentie bij eerste contact met praktijk

WORD LID

Bij het Lidmaatschap:

  • Bijniermagazine
  • Welkomstpakket
  • Forum
  • Lotgenoten contact dagen
  • Medisch congres

Voor maar € 37,50 per jaar

Publicatiedatum: 22 maart 2024

Niet een half uur in de wacht staan bij de doktersassistente, maar je vraag direct via kunstmatige intelligentie aan de huisarts stellen. Twintig huisartsenpraktijken in Noord Brabant werken nu met deze techniek waardoor dat de huisarts meer mensen kan helpen, zo bericht de regionale krant BN De Stem. Voor de 70-jarige Lilianne Damen is het een uitkomst. ,,Het is zo eenvoudig”, zegt ze. ,,Je krijgt een plaatje van het menselijk lichaam te zien. Daarop geef je aan waar je last van hebt. Bijvoorbeeld van je buik. Vervolgens krijg je vragen over de klachten die je ervaart, misselijk, braken, hoofdpijn. Die vink je al naar gelang aan.”

24 uur per dag, 7 dagen per week
Damen is patiënt bij de Roosendaalse huisarts Lonneke Reedijk, die werkt met een systeem waarbij patiënten online medisch advies vragen. Ze vullen hun klachten in op de website van de huisarts en kunstmatige intelligentie (AI) geeft vervolgens aan de doktersassistente een advies. De assistent bepaalt vervolgens wat er moet gebeuren. Even langskomen bij de dokter, een afspraak maken bij de assistente of telefonisch contact voor een medisch advies. ,,Aanvankelijk was ik best sceptisch”, zegt huisarts Reedijk. ,,Willen onze patiënten dit wel? Spreken ze niet liever een echt mens aan de telefoon?”

Bron: Academie Nieuwe Zorg