Publicatiedatum: 15 januari 2025
Om beter aan te sluiten bij de unieke situatie van elke patiënt en daarmee persoonsgerichte zorg te kunnen bieden, is het voeren van ‘het brede gesprek’ door huisartsen en praktijkondersteuners (POH’s) van groot belang. Ondanks dat veel professionals het brede gesprek willen gebruiken, zetten ze modellen daarvoor in de praktijk weinig tot niet of slechts gedeeltelijk in.
Redenen daarvoor zijn onder andere tijdgebrek, gebrek aan kennis en praktische knelpunten in samenwerking. Het Trimbos-instituut en samenwerkingspartners onderzochten drie gespreksmodellen voor deze brede gespreksvoering.
Het brede gesprek
Het brede gesprek is een gespreksvorm waarbij huisartsen en POH’s niet alleen kijken naar klachten en symptomen van een patiënt, maar naar de hele situatie. Dus ook iemands leefomstandigheden. De focus gaat van ‘Wat gaat er niet goed?’ naar ‘Wat kan er wel?’. Daardoor verschuift de aandacht naar eigen regie, veerkracht en zingeving van de patiënt. De patiënt besluit samen met de arts wat een goede vervolgstap is om de klacht op te lossen.
Bron: Skipr