Medische studenten helpen mee op de IC

Publicatiedatum: 5 augustus 2024

Het tekort aan IC-verpleegkundigen is een groeiend probleem. Het LUMC ontwikkelde een traject in samenwerking met medische studenten om dit tekort tegemoet te komen.Max Andringa is een van de deelnemende studenten en deelt zijn ervaringen: “We leren ontzettend veel, wat helpt in onze studie.”

Ondersteunende functie

De studenten zijn er voornamelijk voor ondersteuning. Lennard Pennekamp, verpleegkundig teamleider IC, zegt: “We werken met hele kwetsbare patiënten. Daar moet je heel voorzichtig mee omgaan. Artsen en verpleegkundigen zijn BIG-geregistreerd en zijn wettelijk aansprakelijk voor wat ze doen, studenten zijn dit nog niet. Ze doen daarom alles in overleg met een verpleegkundige.”

Max en de andere studenten ondersteunen bij verschillende taken zoals bloedgassen afnemen, patiënten naar de verpleegafdeling brengen of bedplaatsen klaarmaken voor patiënten die na een operatie op de IC worden opgenomen.

‘Er moet iets gebeuren’

De keuze om studenten in te zetten op de IC gaat hand in hand met het groeiende personeelstekort. Teamleider Pennekamp: “We zien landelijk dat minder mensen de opleiding doen tot IC-verpleegkundige. Er moet dus iets gebeuren. Tijdens de covid-pandemie kregen we hulp van oud-IC-verpleegkundigen en medische studenten. Zij werkten taakgericht en boden ondersteuning tot waar dat mocht. Deze werkwijze hebben we later verder ontwikkeld samen met medisch student Tom Teeuwen, mede-initiator van dit project.”

Bron: Skipr