Medewerkers bedenken 8.000 ideeën tegen administratieve druk

Publicatiedatum: 12 juni 2024

Bijna de helft van de zorg- en welzijnsmedewerkers is minimaal 25 procent van de werktijd kwijt aan administratie. Dat blijkt uit onderzoek van FNV Zorg & Welzijn dat door 6.146 werknemers uit de sector is ingevuld. De deelnemers aan het onderzoek vulden samen zo’n 8.000 ideeën in om de hoeveelheid administratie terug te brengen.

Een flink aantal van deze taken vinden zorg- en welzijnsmedewerkers overbodig of dubbelop, zoals veel dezelfde formulieren invullen of administratie voor niet zorg- en welzijnsgerichte taken. Maar ook pijn meten bij patiënten zonder pijn, alles wat een kind op een kinderdagverblijf doet bijhouden in dagboekjes en dagelijkse schoonmaaklijstjes aftekenen.

Automatisering

Ook zegt 73 procent dat de tijd die ze aan administratie besteden de laatste vijf jaar is toegenomen. Bert de Haas, bestuurder FNV Zorg & Welzijn: “Slechts vier op de tien van de deelnemers is van mening dat de administratieve druk door automatisering minder wordt. We moeten echt iets anders verzinnen. Er moet geluisterd gaan worden naar de ideeën van de werkvloer en die zijn er volop, blijkt wel uit alle input die we ontvingen.’

Bron: Skipr