LHV: ‘Beknibbelen op de huisartsenzorg zorgt voor stijging van de zorgkosten’

Publicatiedatum: 2 juli 2024

Verschillende huisartsen en de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) uiten hun onvrede over de nieuwe tarieven voor de huisartsenzorg die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) afgelopen maandag publiceerde. De LHV zet vraagtekens bij de rapporten en maakt bezwaar tegen de keuzes die de NZa maakt om te komen tot de nieuwe tarieven.

Volgens huisarts Bernard Leenstra ontbreekt het aan transparantie bij de berekening van de nieuwe tarieven. “Vervolgens rekenen ze met een 36-urige werkweek, dat is onmogelijk voor een huisartsenpraktijk,” zegt Leenstra. De LHV gaat in overleg met InEen, Vereniging Praktijkhoudende Huisartsen (VPH) en de Bevolgen Huisartsen (DBH) over samenwerking rond het bezwaar.

Basis huisartsenzorg

Met de nu gemaakte beleidskeuzes zijn er volgens de LHV geen kostendekkende tarieven voor de basis huisartsenzorg. “De NZa moet met passende tarieven voor de basis huisartsenzorg komen. Het is dan logisch om te beginnen met het bepalen van een kostendekkend tarief voor de basiszorg. Alles wat de huisarts aanvullend doet, zou het sluitstuk van de NZa berekeningen moeten zijn, niet het uitgangspunt, zoals dat nu het geval is,” zegt de woordvoerder van de LHV.

Bron: Skipr