Labwaarden beschikbaar via Route 66a

Publicatiedatum: 16 februari 2024

VZVZ is op verzoek van de koepels en Zorgverzekeraars Nederland gestart met het project Route 66a. Dit project richt zich op het – met toestemming van de patiënt – uitwisselen van labwaarden tussen laboratoria en apothekers. Labwaarden zijn voor apothekers belangrijk voor een optimale medicatiebewaking. Dat verhoogt de veiligheid voor de patiënt.

Onder het delen van labwaarden verstaan we het beschikbaar stellen van labwaarden, zodat deze met toestemming van de patiënt, kunnen worden opgevraagd en gebruikt door de apotheker in het medicatieproces. Dit voorkomt o.a. onnodige ziekenhuisopnames.

Het programma Medicatieoverdracht (MO) is gestart om het aantal vermijdbare ziekenhuisopnames als gevolg van medicatie-incidenten terug te dringen. Het delen van labwaarden is hier een belangrijk onderdeel van. Project route 66a biedt een tijdelijke oplossing en eindigt op het moment dat MO de structurele oplossing landelijk heeft geïmplementeerd. De huidige verwachting is dat deze oplossing in 2027 volledig is uitgerold.

Bron: Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ)