‘Laat de mensen om wie het gaat meedenken’

Publicatiedatum: 8 augustus 2023

Lang was de gedachte dat de onderzoeker en de arts de wijsheid in pacht hebben. Vandaag de dag zijn er op steeds meer plekken initiatieven waarbij de patiënt gevraagd wordt om in alle fases van beleidsontwikkeling mee te denken. Hoe pak je zo’n participatietraject aan? Christine Dedding is er als associate professor al jaren mee bezig.

Het begon Christine Dedding te dagen toen ze zo’n twintig jaar geleden jongeren met diabetes interviewde voor een onderzoek. “Zij vertelden mij hoe het is om te leven met diabetes en waar ze tegenaan liepen. Ik schreef dat keurig op en dacht toen: wat heb ik nou bijgedragen?” Dedding zag dat die jongeren een ander perspectief hadden dan hun ouders of de professionals, maar dat dat perspectief niet serieus werd genomen. Ze besloot het roer om te gooien en samen met de jongeren te werken aan oplossingen die hen helpen.

Participatie van de doelgroep

De doelgroep bij het onderzoek betrekken, bleek haar erg te interesseren en zo is ze associate professor Participatie en Co-creatie bij Amsterdam UMC geworden. Inmiddels is de medische wereld er wel van doordrongen dat participatie van de doelgroep van belang is om tot de beste zorg te komen. Dat was alleen niet het geval toen Dedding hiermee begon. “Wij hebben als onderzoekers de neiging te denken dat we het beter weten omdat we heel lang gestudeerd hebben.”

Bron: Qruxx