Publicatiedatum: 7 november 2024
n feite is het hele idee vrij simpel. We willen allemaal goede zorg leveren. En die zorg moet niet te duur zijn. Dus is er bedacht dat de zorgverzekeraar alleen maar zorg moet inkopen die goed en goedkoop is. Strak plan. Goedkoop, daar komen ze nog wel uit. Maar ‘goed’ is niet zo makkelijk. Men heeft al wel bedacht dat als je aan de dokter vraagt of zijn/haar zorg ‘goed’ is, het antwoord niet waterdicht betrouwbaar is. Dus, vraag het aan de patiënt. Goed bedacht. Gelukkig zijn er gevalideerde meetinstrumenten die je via vragenformulieren kunt scoren.
De afgelopen jaren zijn we heel druk bezig geweest om die vragenlijsten dan ook daadwerkelijk bij de patiënt te krijgen. Het inschakelen van doktersassistenten/secretaresses om elke patiënt een vragenlijst voor te leggen bij eerste polibezoek en dan na verloop van tijd meermalen een scoreformulier op te sturen, is te arbeidsintensief. Dus ICT ingeschakeld (onderbezet, zijn niet blij met deze extra taak) om periodiek automatisch formulieren op te sturen naar patiënten.
Bron: Medisch Contact