Kuipers reageert op handtekeningenactie: ‘Ministerie heeft geen plannen om acute zorg te concentreren’

Publicatiedatum: 1 november 2023

‘Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft geen plannen om acute zorg te concentreren. Hetzelfde geldt ten aanzien van sluiting van Spoedeisende Eerste Hulpposten of andere voorzieningen voor spoedzorg’.

Dat zegt een woordvoerder namens minister Ernst Kuipers (D66) in een reactie op de zorgen van Jeannette Hessels en Kitty van Ieperen uit Arkel. Zij zijn een landelijke handtekeningenactie gestart omdat zij vrezen dat zorgconcentratie uiteindelijk leidt tot het verdwijnen van hulp om de hoek.

“Welke zorg waar geleverd wordt en het voldoen aan kwaliteitseisen zijn primair verantwoordelijkheden van de individuele zorginstelling in overleg met regionale partijen’’, benadrukt de woordvoerder. ,,Het is belangrijk dat iedere patiënt in Nederland altijd moet kunnen rekenen op acute zorg van goede kwaliteit. Daarvoor zijn door de betrokken beroepsgroepen medisch-inhoudelijke eisen geformuleerd.’’